Kees Blom
KEES BLOM (1968), fijnschilder en lid van de stich-ting Ateliers Apeldoorn, is autodidact. Rond zijn veertigste met schilderen begonnen, zegt hij daarover: ?Op een gegeven moment kon het niet anders. Als kind al stond ik uren naar de schilderij-tjes te staren van Veluwse schilders. Die hingen bij ons in het trapgat. Mijn vader kende die schilders. Zodoende hing dat werk dus bij ons. Ook in de kamer.? Ondanks zijn al vroeg ontloken interesse voor kunst, kwamen zijn ambities niet uit de verf. Omdat de kachel met het maken van schilderijen niet viel te stoken, lag een loopbaan als timmerman meer voor de hand. Maar ook daar ontwikkelde zijn vakmanschap zich tot meesterschap en de schilder-kunst trok uiteindelijk zo hard en met zoveel overtuiging aan hem, dat er niet langer aan viel te ontkomen. Maar de vaardigheden die hij in het timmervak inmiddels volledig beheerste, zoals oog voor detail en met je handen kunnen maken wat dat oog heeft gezien, die vaardigheden kwamen hem wederom van pas bij de stillevens, die hij intussen met veel succes maakt. Wie de schilderijen van Kees Blom ziet, zal er dan ook onmiddellijk dat vakmanschap in herken-nen. Maar ook technisch moet het perfect zijn. Laag over laag, in vier รก vijf sessies, schildert hij bijvoorbeeld een aardbei, een vogel of een porseleinen kommetje op een paneel. Een kom-metje of een aardbei die je bijna kunt pakken, kunt voelen. Want wat je ziet is wat je krijgt: een aangename verrassing, een beeld dat onmiddellijk aanspreekt. Het werk van Kees Blom ver-oorzaakt gevoelens van verbazing, blijdschap. Pure emotie. Je krijgt ineens trek in een appel, een peer. Of ineens is er dat kommetje, dat je per se wilt hebben, Het werk van Kees Blom is eetbaar, aanraakbaar. Het hangt aan de muur en tikt mee op de hartslag van iedereen die er de tijd voor neemt het rustig te bekijken. Het werk van Kees Blom komt op je af en toont, op ieder schilderij, het meesterschap dat hij zich gaandweg eigen gemaakt heeft sinds hij het werk van de Veluwse meesters als kind in het trapgat zag hangen. Opvallend in zijn huidige werk is het gebruik van het tegenlicht, waardoor zijn realistische schilderijen een toets mee krijgen van het abstracte. Tekst: Ruud van Espen
 
Alles over Kees Blom